Kiedy i jak stosować odżywkę białkową?

odżywki sportowe

Współcześnie dość mylnie sądzi się, że odżywki białkowe zarezerwowane są wyłącznie dla sportowców. Owszem, przeważająca ich część używa ich w swoich treningach. Jednak sportowcy nie mają na nie monopolu. Eksperci podkreślają, że odżywki białkowe są skuteczne i bezpieczne oraz poprawiają zdolność do wysiłku. Dlatego osoby, które dbają o swoją sprawność fizyczną i uprawiają dość intensywny trening mogą korzystać z odżywek białkowych.

Odżywki białkowe – czym są?

Na początku należy zaznaczyć, że odżywki białkowe należą do grupy suplementów dla sportowców. Ich głównym składnikiem jest oczywiście białko. Trzeba wskazać, że odpowiednia ilość białka w naszej diecie jest niezwykle istotna dla organizmu, ponieważ jest wręcz niezbędna do utrzymania lub przyrostu masy mięśniowej. Bardzo ważne jest to, ze białko pełni także rolę budulcową, regulacyjną i transportowa. Jak wiadomo osoby, które uprawiają określone dyscypliny sportu, mają zwiększone zapotrzebowanie na ten składnik. Nie zawsze są zatem w stanie dostarczyć jego odpowiednią ilość wraz z dietą. Natomiast białko, które jest zawarte w odżywkach, charakteryzuje się tym, że ma wysoką wartość biologiczną i jest niezwykle łatwo przyswajalnie dla organizmu.

umięśnione męskie plecy

Które odżywki tego typu są najlepsze?

Tak postawione pytanie nie daje nam jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ preparaty, jakie dostępne są w sprzedaży różnią się od siebie zarówno rodzajem zawartego białka, jak i sposobem produkcji. Jednak do najczęściej stosowanych zalicza się:

  • Białka serwatkowe,

  • Kazeina mleka,

  • Albuminy jaja,

  • Białka sojowe.

Warto zaznaczyć, że ze względu na sposób produkcji na rynku odżywek białkowych dostępne są trzy formy preparatów, czyli koncentraty, izolaty oraz hydroizolaty białkowe. Jednak do najbardziej polecanych dla sportowców zalicza się hydroizolaty białkowe. Charakteryzują się one bowiem bardzo szybkim przyswajaniem, ponadto dostarczają pełny profil aminokwasowy w dość krótkim czasie.

Warto zaznaczyć, że w skład odżywek białkowych wchodzą przede wszystkim aminokwasy. Jednak nie są one jedynym składnikiem. W ich skład wchodzą także węglowodany, tłuszcze oraz witaminy i składniki mineralne. Mają one bowiem za zadanie wspomagać organizm podczas zwiększonego wysiłku fizycznego. Należy podkreślić, że w skład preparatów dostępnych na rynku wchodzą także enzymy trawienne oraz dodatki smakowo-zapachowe – to jednak jest uzależnione od producenta.

Stosowanie odżywek białkowych

Preparaty przeznaczone są przede wszystkim dla sportowców trenujących sporty siłowe i wytrzymałościowe. Tak jak wspomniano są źródłem białek o wysokiej przyswajalności i jakości. Dzięki temu w pewnym sensie przyspieszają regenerację mięśni po wysiłku fizycznym, a także zwiększają masę mięśni. Eksperci zalecają zatem stosowanie ich po treningu. Odżywki białkowe wpływają również pozytywnie na zmniejszenie tłuszczowej masy ciała oraz zwiększają adaptację podczas wysiłku.

sprzęt do ćwiczeń siłowych

Odżywki białkowe są o tyle istotne dla sportowców, ponieważ pomagają im pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na białko. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego i Amerykańskiego Instytutu Medycyny Sportowej wynosi dla osób trenujących sporty siłowe od 1,2 do 1,7 g na kilogram masy ciała na dobę, a dla osób trenujący sporty wytrzymałościowe ilość ta wynosi od 1,2 g do 1,4 g na kilogram masy ciała. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ilość białka zależy od – oprócz rodzaju aktywności – intensywności oraz częstotliwości treningów, czy czasu trwania treningu oraz okresu treningowego.

Wady korzystania z odżywki białkowej

Należy przy tym podkreślić, że zbyt duża ilość dostarczanego białka do organizmu wpływa również niekorzystnie na zdrowie. W konsekwencji może to doprowadzić do zakwaszenia organizmu oraz źle wpływać na pracę nerek i wątroby. Ważne jest tutaj to, aby odpowiednio wyliczyć indywidualne zapotrzebowanie sportowca na białko. Należy przy tym uwzględnić wiek, masę ciała oraz rodzaj aktywności fizycznej i okres treningowy. Warto również oszacować dzienne spożycie z dietą i uzupełnić ewentualny niedobór.

Stosowanie odżywek białkowych nie zawsze jest konieczne. Bowiem zwiększone zapotrzebowanie organizmu na ten składnik można pokryć wraz z dietą. Wystarczy wprowadzić odpowiednią ilość produktów, które go zawierają. Do takich produktów możemy zaliczyć przede wszystkim mięso, ryby, nabiał oraz jaja.

Zarówno mężczyźni, jak i kobiety mogą stosować takie same odżywki białkowe. Dzieje się tak, dlatego że składy takich dostępnych na rynku suplementów są odpowiednio dopasowane do obu płci. Jedyna różnica w stosowania wśród kobiet i mężczyzn, jaka istnieje to zalecana dawka preparatu, która zależy od masy ciała.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *