Odpowiednia dieta, a choroba Hashimoto

obolała tarczyca

Na początku – definicja choroby Hashimoto

Hashimoto pochodzi od nazwiska japońskiego chirurga dr Hakaru Hashimoto, który w 1912 roku opisał 4 przypadki tej choroby. Choroba Hashimoto jest to przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy, o podłożu autoimmunologicznym,często współistniejące z innymi chorobami autoimmunologicznymi np. celiakii, choroby Addisona i Biermera , choroby Gravesa-Basedowa oraz innych chorób tarczycy.. W organizmie cierpiących na Hashimoto dochodzi do autoagresji czyli stanu zapalnego tarczycy,która stopniowo ją wyniszcza, zmniejszając na ogół produkcję hormonów. Podsumowując Hashimoto jest chorobą układu odpornościowego, który niszczy własne tkanki i komórki, uważając je za obce. Choroba Hashimoto dotyka około 5 % kobiet ( 35-50 rok życia) i 1% mężczyzn.
Przyczyny choroby Hashimoto nie są do końca wyjaśnione, ważną rolę pełnią czynniki genetyczne i środowiskowe ( bakterie, wirusy), a także stres .

Objawy choroby Hashimoto:

Hashimoto jest choroba bezobjawową. Wszystkie pojawiające się dolegliwości wynikają z współistnienia innych chorób autoimmunologicznych i chorób tarczycy.
Głównymi objawami przy autoagresji przy chorobie Hashimot to: problemy trawienne, zaparcia, gromadzenie się nadmiaru woda w organizmie ze względu na przewlekłe stany zapalne, duszności, problemy z wydzieleniem żółci a także problemy z detoksykacją organizmu.

Dla leniuchów, nie chcących czytać dalej – polecamy także wykład Pani Iwony Wierzbickiej do obejrzenia, bądź choćby przesłuchania:

Co powinniśmy wykluczyć z diety przy chorobie Hashimoto ?

Niestety nie ma lekarstwa na chorobę Hashimoto, jedynie co możemy zrobić to załagodzić stany zapalne do minimum. Ogromne znaczenie na nasze zdrowie ma dieta.

Należy wykluczyć:
Produkty spożywcze zawierające substancje wolotwórcze, które zaburzają produkcje hormonów tarczycy. Do takich produktów zaliczamy: warzywa kapuściane ( kapusta, brokuł, kalafior w postaci surowej), zawierają glukozynolany, które blokują wychwytywanie jodu przez tarczycę. Soja i produkty sojowe, a także orzeszki ziemne i kukurydza.
Warzywa strączkowe i warzywa z rodziny psiankowatych (pomidor, papryka, ziemniak).
Mleko i jego przetwory ograniczamy do minimum. Produkty te powodują autoagresje i zawierają substancje wolotwórcze . Mleko zawiera goitrynę, laktozę a także kazeinę, które podrażniają układ odpornościowy.
Gluten ograniczamy do minimum. Produkty, na które mamy nietolerancje lub alergie pokarmowe. Każda alergia i nietolerancja powoduje w naszym organizmie stan zapalny. Wykluczamy tłuszcze rafinowane: olej słonecznikowy, rzepakowy, a zwłaszcza sojowy i kukurydziany. Produkty przetworzone czyli sztuczne jedzeni : cukry, słodziki, alkohol, produkty modyfikowane genetycznie. Przy niedoczynności tarczycy nie spożywamy melisy.
Wykluczamy spożywanie alkoholu a także kawy zbożowej.

stoisko z rybami morskimi

W diecie przy chorobie Hashimoto nie powinno zabraknąć:

Produktów bogatych w mikroskładniki : jod ( ryby morskie: makrela, dorsz, mintaj), cynk (zarodki i otręby pszenne, nasiona lnu, pestki dyni, pieczywo pełnoziarniste, żelazo (nasiona lnu, pestki dyni, otręby, wątróbka, zarodki pszenne), selen ( ryby morskie, orzechy, płatki owsiane, mąka pełnoziarnista), a także witaminy:A, C, E, D, B (gł. B2 i B3), karnityna. Pamiętajmy o WNKT znajdziemy je : oliwa z oliwy, olej lniany, olej kokosowy, awokado, pstrąg, łosoś, makrela tuńczyk. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są ważnym składnikami odżywczymi w schorzeniach gruczołu tarczowego. Produkty bogate w białka: mięso (drób), ryby i jajka. Produkty zawierające węglowodany złożone i bogate w błonnik: produkty zbożowe pełnoziarniste, kasze, ryż brązowy, otręby, komosa ryżowa, warzywa i owoce o małej zawartości cukru ( produkty o niskim indeksie glikemicznym). Pamiętajmy o warzywach z wyjątkiem psiankowatych, a także owocach pod warunkiem, że nie występuje insulinooporność. Produkty spożywcze bogate w antyoksydanty przeciwutleniacze walczące z wolnymi rodnikami: marchew, szpinak, brzoskwinie, wątroba, masło, papryka, brokuły, truskawki, porzeczki, nasiona słonecznika, migdały, nasiona dyni, produkty pełnoziarniste, mięso, tłuste ryby

Zalecenia:

Spożywamy posiłki często ( 5-6 posiłków dziennie) w małych porcjach, pijemy dużo wzbogaconej o środki mineralne wody. . Wybieramy produkty spożywcze wysokiej jakości ( czytamy etykiety). Pamiętajmy o aktywności fizycznej, minimum 30 min dziennie ( basen, rower itp). Stosujemy kosmetyki naturalne ( szampony, balsamy, kremy i pasta bez fluoru) , chemia negatywnie wpływa na nasz organizm.

Reasumując wprowadzamy zmiany stopniowo, uczymy się zdrowo odżywiać. Pamiętajmy że z Hashimoto to choroba całego życia, ale od nas będzie zależało jaki wpływ będzie miała na jakość naszego życia.

 

Po więcej użytecznych informacji dotyczących tej choroby, warto zasięgnąć informacji także na tej stronie: http://www.hashimoto.pl/choroba-hashimoto

[Głosów:3    Średnia:4.7/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *