Uniwersalna dieta do 1200 kalorii

W Internecie coraz częściej pojawiają się przepisy na diety cud, które obiecują zrzucenie zbędnych kilogramów w tydzień. Chociaż brzmi pięknie i kusząco, to w rzeczywistości wcale takie nie jest. Warto zaznaczyć, że aby osiągnąć taki efekt, diety te w dużym stopniu opierają się często na minimalnych posiłkach, czyli głodówce. Oczywiście na początku efekt będzie natychmiastowy, uda nam się pozbyć tych kilku niechcianych kilogramów. W konsekwencji jednak, stosując takie metody, daleko na tym nie zajdziemy. Będą one powodować także uczucie zmęczenia oraz zmianę nastroju. To wszystko może sprawić, że szybko poddamy się i nadrobimy zgubione kilogramy – często z nawiązką. W jaki sposób możemy temu zapobiec? Trzeba po prostu wybrać dietę, która nie opiera się na głodówce, a z drugiej strony zapewnia regularną utratę wagi. Taką dietą jest dieta 1200 kalorii.

Zasady diety

Podobnie, jak w przypadku diet tego typu, również w diecie 1200 kalorii, nie liczy się wielkość posiłków, natomiast najważniejszą rzeczą jest ich kaloryczność. Podstawową zasadą, która gra pierwsze skrzypce, jest to, aby spożywać zdrowe i porządne śniadanie. Rezygnujemy także z jedzenia słodyczy i cukru. To właśnie one są czynnikiem, który najbardziej podnosi kaloryczność wszystkich potraw.

zdrowy cytrynowy napój

Podstawą diety są także płyny

Nie można, a wręcz nie wolno, zapominać także o dostarczaniu płynów. Należy odstawić wszystkie słodzone i gazowane napoje, a zamiast ich zacząć pić zieloną herbatę, czarną kawę i wodę. Trzeba pamiętać o tym, że powinno się pić około 8 szklanek dziennie. Woda jest bowiem zbawienna dla naszego organizmu. Po pierwsze przyśpiesza metabolizm i oczyszcza organizm z toksyn. Wspomaga także walkę z niechcianym celullitem.

Czy mięso można spożywać w diecie 1200 kalorii?

W tej diecie nie ma bezwzględnego zakazu spożywania mięsa. Jednak zamiast smażonego kotleta, możemy wybrać chociażby grillowaną pierś z kurczaka w ziołach lub pieczonego łososia. Wskazane potrawy są równie pyszne, a zawierają za to o wiele mniej tłuszczu. Warto przestawić się na chude mleko i niskotłuszczowy jogurt. Jeśli nie lubimy jogurtu naturalnego, możemy dodać do niego świeże lub mrożone owoce. Za to powinniśmy unikać potraw typu „light”, które kuszą nas niskokalorycznością, co nie jest tak do końca w rzeczywistości.

Czego nie należy spożywać?

W diecie 1200 kalorii należy unikać wszystkiego, co bardzo tuczy. Przede wszystkim należy odstawić wszystkie tzw. puste kalorie. Nie może być mowy o piciu słodkich napojów – szczególnie gazowanych, soków owocowych, jedzeniu czipsów, orzeszków, słodyczy oraz wszystkich innych niezdrowych przekąsek. Powinniśmy unikać również białego pieczywa i produktów mącznych, takich jak makarony, kluski. Należy także zwracać uwagę na ilość spożywanych tłuszczów. Jeżeli chodzi o nabiał, to wybieramy jedynie taki, który ma obniżoną zawartość tłuszczu. Przygotowywanych potraw w żadnym wypadku nie smażymy. Zamiast tego należy gotować posiłki na parze lub tw tradycyjny sposób. Odstawiamy również alkohol.

ostra papryczka chilli

Ostre przyprawy – stanowcze nie!

Kolejną zasadą diety 1200 kalorii jest to, aby unikać ostrych przypraw. Zaostrzają one tylko apetyt, co może utrudnić szybkie odchudzanie. Należy pamiętać także, by podczas kuracji zjadać trzy większe posiłki i dwa mniejsze, najlepiej co trzy godziny. Dobrze jest, jeżeli będą one miały stałą porę. Faktem jest, że gdy organizm otrzymuje pożywienie w regularnych odstępach czasu i w niewielkiej ilości, może dzięki temu lepiej wykorzystywać energię i nie magazynuje jej.

Każdy posiłek w ciągu dnia ma ustaloną ilość kalorii:

  • śniadanie – około 250 kalorii,

  • drugie śniadanie – około 150 kalorii,

  • obiad – około 500 kalorii,

  • podwieczorek – około 100 kalorii,

  • kolacja – około 200 kalorii.

Kto może stosować dietę 1200 kalorii?

Dieta 1200 kalorii jest zalecana dla każdego, kto prowadzi siedzący tryb życia, czyli na przykład wykonuje pracę biurową, jest mało aktywny fizycznie. Jednak dla osób aktywnych przejście na dietę 1200 kalorii oznaczałoby zbyt daleko idącą redukcję kaloryczności posiłków, co w konsekwencji mogłoby się niekorzystnie odbić na zdrowiu.

Czy to dobry pomysł na odchudzanie?

W przypadku osób o niewielkiej aktywności fizycznej, czyli przykładowo kobiet wykonujących pracę biurową i takich, które nie muszą poświęcać zbyt wielkiej uwagi dzieciom, dieta 1200 kalorii wprowadza codzienną oszczędność kalorii rzędu 600 kalorii (przy średnio liczonym zapotrzebowaniu na poziomie 1800 kalorii). Dzięki tak wypracowanemu deficytowi można spokojnie chudnąć od 0,5 do 1 kilograma tygodniowo. Wówczas nie musimy obawiać się powstania żadnych niedoborów witaminowo– minerałowych, ponieważ dzięki mniejszym obostrzeniom kalorycznym łatwiej jest wprowadzić w codziennym menu sporą różnorodność.

Po kilku tygodniach takiego odchudzania można łatwo wrócić do normalnego trybu odżywiania. Należy przy tym staraja]ć się jednak o to, by tygodniowo podnosić kaloryczność posiłków o 200 – 300 kalorii. Co może oznaczać dwu- trzytygodniowy okres stabilizacji.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie:

  • dwie małe kromki pieczywa razowego z chudym twarożkiem i pomidorem,

  • cztery suszone śliwki.

Drugie śniadanie:

  • sałatka z cykorii,

  • prażone ziarna słonecznika,

  • gruszka,

  • sos jogurtowy,

  • dwa wafle ryżowe lub chrupkie, wysoko błonnikowe pieczywo.

Obiad:

  • 1/3 torebki grubej kaszy jęczmiennej,

  • mała pierś kurczaka,

  • pół brokułu.

  • obiad można popić szklanką maślanki.

Podwieczorek:

  • nisko tłuszczowy i niesłodzony koktajl jagodowy.

Kolacja:

  • sałatka z ugotowanego na twardo jajka, czerwonej fasoli, pora i ananasa,

  • sos jogurtowy.

Na takiej diecie można z łatwością wytrwać. Jedyną niedogodnością może być fakt, iż w trakcie jej stosowania należy restrykcyjnie przestrzegać ilości zjadanych kalorii i wyeliminować z diety tuczące produkty. W zamian za to można stracić nawet kilogram tygodniowo.

[Głosów:1    Średnia:4/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *