Dieta osób chorych na cukrzycę

  • Alicja
  • 12 czerwca 2018
  • 0
Dieta osób chorych na cukrzycę

Cukrzyca jest obecnie jedną z najczęściej występujących chorób XXI wieku. Najczęstszą przyczyną wystąpienia cukrzycy jest otyłość, która jest wynikiem nieprawidłowego odżywiania.

Dieta przeciwcukrzycowa wcale nie musi być restrykcyjna, monotonna i niesmaczna. To po prostu zdrowy sposób odżywiania. Zalecany każdemu, komu zależy na dobrej kondycji fizycznej i umysłowej oraz zgrabnej sylwetce.

Dieta cukrzycowa posiada główne zastosowanie u osób chorych na cukrzycę. Jednakże z powodzeniem mogą również stosować ją osoby zdrowe. Jak każda inna, powinna pokrywać zapotrzebowanie na składniki odżywcze oraz witaminy i składniki mineralne. Posiłki należy przyjmować regularnie 4-5 razy dziennie (przy cukrzycy typu I aż 6-7 razy dziennie). Ten sposób żywienia stosować może niemal każda osoba z uwzględnieniem indywidualnego dziennego zapotrzebowania na kalorie.

Poza lekami i aktywnością fizyczną to właśnie dieta jest najważniejsza. Ponieważ odpowiednia dieta utrzymuje właściwy poziomu glukozy i lipidów we krwi. Dobrze dobrana dieta zmniejsza także ryzyko wystąpienia groźnych powikłań cukrzycy.

Chcesz schudnąć? Sprawdź najlepsze oferty!

Czego powinni unikać cukrzycy?

Osoby z cukrzycą mogą w małych ilościach spożywać owoce oraz sporadycznie miód. Dieta dla cukrzyka ma za zadanie ograniczyć cukry proste i wyrównać poziom cukru we krwi, ale również zmniejszyć nadwagę i otyłość, często towarzyszącą cukrzycy

Unikanie niektórych potraw jest wpisane w dietę cukrzycową. Dotyczy to głównie pokarmów zawierających dużo tłuszczu zwierzęcego i soli. Chorzy na cukrzycę muszą unikać słodyczy oraz alkoholu. Poza tym produkty z białej mąki należy zastępować wyrobami z mąki razowej.

Produkty niewskazane w diecie cukrzycowej:

  • Pieczywo białe, rogaliki francuskie, krakersy, słone paluszki;
  • Frytki, chipsy, warzywa konserwowane, owoce w słodkich syropach, owoce kandyzowane;
  • Mleko i napoje mleczne o wysokiej zawartości tłuszczu, mleko skondensowane, zabielacze do kawy, śmietana, sery pełnotłuste;
  • Tłuste mięso, tłuste wędliny w tym: kiełbasy, salami, mortadela, parówki, wyroby garmażeryjne, w tym: gotowe mięso mielone, pasztety, pasztetowa, salceson, kaszanka, kaczka, gęś, salami, wątróbka, ryby smażone, kawior, kalmary, krewetki;
  • Masło, smalec, słonina, margaryny twarde, olej palmowy, olej kokosowy, tłuszcze cukiernicze;
  • Cukier pod jakąkolwiek postacią, także sok z agawy, syrop klonowy, stewie oraz słodziki;
  • Kompoty z dodatkiem cukru, galaretki, daktyle i rodzynki;
  • Galaretki, marmolady, torty, pączki, chrusty, batony i wszelkie dosładzane produkty;
  • Kremy cukiernicze, gotowe produkty ciastkarskie, słodycze, w tym czekolada, lody orzechy solone, wiórki i płatki kokosowe, sosy śmietanowe
  • Czekolada pitna, kawa po turecku, kawy ze śmietanką, napoje słodzone;
  • Należy też odstawić alkohol, który hamuje uwalnianie glukozy z wątroby, co sprzyja niedocukrzeniu.

Co mogą jeść osoby chore na cukrzyce?

Właściwa dieta przy cukrzycy jest szczególnie ważna w procesie leczenia. Prawidłowo skomponowana dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach i ilościach. A także poprawia jakość życia, pozwala zachować dobry stan zdrowia i sprawność fizyczną. Prawidłowa dieta przy cukrzycy pozwala lepiej kontrolować chorobę.

W diecie cukrzycowej szczególnie trzeba zwracać uwagę na niski poziom indeksu glikemicznego. A także ładunku glikemicznego w produktach. Posiłki powinny zawierać każdą grupę pokarmową. Czyli: węglowodany (45-50% dziennego planu żywieniowego), tłuszcze (30-35% ) i białka (15-20%).

Produkty zalecane w diecie cukrzycowej:

  • Nabiał (kefir, chudy twaróg, jogurt naturalny);
  • Pieczywo (pełnoziarniste, razowe);
  • Kasze (gruboziarniste, kasza jęczmienna, jaglana, gryczana);
  • Warzywa i kiełki (nasiona roślin strączkowych, fasola, soczewica, ogórki, pomidory, kalafior, papryka, rzodkiewka, sałata zielona, szparagi, kapusta pekińska, seler, brukselka);
  • Warzywa strączkowe (soja, soczewica, groch, fasola szparagowa);
  • Owoce (o niskim IG i IŁ – owoce te spożywamy w ilościach 200-300 g na dobę);
  • Białko (mięso z kurczaka, wołowina, chude gatunki mięsa , ryby morskie).
  • Orzechy.
[Głosów:0    Średnia:0/5]