Dieta DASH jako pomoc w profilaktyce prozdrowotnej?

kalendarzyk diety

Dla kolekcjonerów książek dietetycznych, kolejna pozycja do przekartkowania dla innych być może szansa na odzyskanie zdrowia. Otóż amerykańscy naukowcy na przekór koncernom farmaceutycznym cały czas stoją na straży i czuwają nad Naszym samopoczuciem i zdrowym ciałem.

Co to w ogóle ta dieta DASH. Kojarzy się dokładnie – hmm… z niczym? A być może ma w sobie coś wartościowego? Okazuje się, że gdy rozwiniemy skrót D-A-S-H to otrzymamy  Dietary Approaches Stop Hypertension, czyli dietę stworzoną, na potrzeby walki z nadciśnieniem tętniczym. Musimy zdawać sobie sprawę, że to nie ten przerażający nowotwór przoduje w danych statystycznych dotyczących przyczyn zgonu, a choroby układu krążenia. Dlatego też dieta DASH została okrzyknięta idealną profilaktyką do walki z wszelkiego rodzaju zaburzeniami naczyniowymi.   Jest to dieta bogata w owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty, niskotłuszczowe produkty mleczne, mięso, drób, ryby, fasolę, ogranicza się przy tym nadmierne spożywanie napojów słodzonych cukrem, czerwone mięso i tłuszcze dodane. Być może dla Amerykanów spożywających przeogromne ilości „śmieciowego jedzenia” ta dieta jest czymś odkrywczym . Zakładam jednak, że dla świadomej osoby, która zastanawia się nad tym co je, co przyswaja i wie o konsekwencjach spożywania nadmiaru soli, jest po prostu wyborem zdrowego stylu życia i niekoniecznie musimy to nazywać dietą DASH. Mimo wszystko cieszę się, że Amerykanie  doszli do tych prawd i ratują się jak mogą przed zagładą otyłych ludzi. Lepiej późno niż wcale moi drodzy.

warzywa na talerzu

Podstawowe zasady diety DASH:

  • określona ilość porcji z różnych grup produktów dostosowana indywidualnie do zapotrzebowania kalorycznego
  • zastąpienie spożywania nadmiaru tłuszczy zwierzęcych na rzecz tłuszczy roślinnych. (uwaga: nie wolno z diety wyeliminować  całkowicie tłuszczy, ponieważ tłuszcze między innymi odpowiadają za wchłanianie się niektórych witamin)
  • ograniczenie spożywania mięsa( głównie czerwonego mięsa), wprowadzenie do diety mięsa drobiowego i ryb
  • zwiększenie spożywania ilości warzyw i owoców z małą ilością sodu + różnego rodzaju orzechy będące głównym dostawcą niezbędnych kwasów tłuszczowych, magnezu i potasu
  • produkty zbożowe, nasiona i ziarna, które są głównym źródłem energii i wspomagają procesy trawienne dzięki dużej zawartości błonnika
  • ograniczenie cukrów prostych, w tym niezdrowych słodzonych napojów i słodyczy (zastąpienie ich gorzką czekoladą i miodem).
  • przede wszystkim obniżenie soli w diecie, spożywanie około pół łyżeczki soli dziennie (ok. 6 gramów)
  • około 1,5 litra płynów dziennie, głównie woda mineralna uboga w sód
  • rezygnacja z napoi kofeinowych i alkoholu
  • rezygnacja z produktów konserwowych, które zwykle są mocno przetworzone i zawierają duże ilości tłuszczu i soli

kalendarzyk diety

Czy warto skorzystać z takiej diety? Jasne, że tak!

Skoro amerykańscy naukowcy udowodnili…  😉

Mówiąc bardziej poważnie – w 2016 roku dieta DASH została uznana numerem 1 przez „Best Diets Overall”  i „For Healthy Eating”. Zachwyt nad dietą jest oczywisty, po pierwsze jest prozdrowotna, a jej głównym celem nie jest drastyczny spadek masy ciała, przez co  nie zaburza ona procesów fizjologicznych w naszym organizmie.  Po drugie wyniki badań jednoznacznie wykazały korzyści zdrowotne. Udowodniono, że już po dwóch tygodniach ścisłego przestrzegania diety DASH zmniejsza się ciśnienie tętnicze, zarówno u pacjentów z jeszcze prawidłowym ciśnieniem, ale z ryzykiem rozwoju choroby i u osób z rozpoznanym już nadciśnieniem. Działanie wielopłaszczyznowe czyli leczenie farmakologiczne wsparte dietą zdecydowanie może przyspieszyć zdrowienie pacjentów. Do tego bycie konsekwentnym w przestrzeganiu zasad diety ma zbawienny wpływ na  naszą tuszę. Gubimy kilogramy i jesteśmy szczęśliwsi. Idealna dieta na wiosnę, kiedy warzywa i owoce są ogólnodostępne i panie z bazarkiem warzywnym wystają zza każdego rogu.

Nowotwory a dieta

Pamiętajmy, że to głównie choroby układu krążenia są przyczyną zgonów ludności Polski. Na przykład już w czterech krajach Unii Europejskiej (Francji, Danii, Wielkiej Brytanii i Holandii) to choroby nowotworowe są częstszą przyczyną zgonów ogółu ludności. Zapoznanie się z dietą DASH na pewno pomoże Ci poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zdrowego odżywiania.  Ciężko stwierdzić, czy warto całe swoje życie podporządkować diecie DASH. Zdania są podzielone, a ja apeluję raczej o zdrowy rozsądek i dokładne przestudiowanie plusów i minusów zanim podejmiemy się eksperymentów na nas samych. Prawdą jest, że nadmiar soli szkodzi, prawda jest że brak kontroli nad tym co jemy, gdzie jemy i jak jemy w konsekwencji może prowadzić do chorób naczyniowych oraz nadwagi. Na szczęście żyjemy w czasach świadomych, gdzie profilaktyka zdrowotna coraz prężniej rozwija się na całym świecie, jak również w Polsce. Niestety czasami łatwiej nam jest wyklikać  „fit śniadanie”  w telefonie komórkowym niż przebiec się do toalety w  wiadomej sprawie bo za daleko.  W XXI wieku absurd goni absurd, świat jest zaśmiecony nadmiarem informacji, a my musimy w miarę trzeźwo dokonywać decyzji i wyborów, również związanych z naszym ciałem i zdrowiem. Im więcej wiesz tym lepiej dla Ciebie.  Ja widzę, pewne plusy w diecie DASH, Ameryka dostrzegła w niej światełko w tunelu, wyzwolenie z nadmiaru chorób cywilizacyjnych. Delikatnie ironizuję pisząc ten artykuł, ponieważ mam świadomość, że Ameryka lubi wszystko nazywać i tak samo jest i w tym przypadku „DIETA DASH” w moim przekonaniu to nic innego jak „zdrowy styl  życia” i głęboko wierzę, że skoro czytasz ten artykuł to w Twojej głowie już wcześniej zaszły zmiany dotyczące świadomego odżywiania. Dlatego będziesz w stanie sam podjąć decyzję najlepszą dla Twojego zdrowia, czy z dietą DASH, czy bez niej..

wybór pozostawiam Tobie. 🙂

[Głosów:2    Średnia:4/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *