Co dają odżywki sportowe?

Wiele osób, szczególnie mężczyzn, którzy profesjonalnie uprawiają kulturystykę lub po prostu bardzo dbają o swój wygląd, aby osiągnąć odpowiednią budowę mięśni stosują rozmaite odżywki, które mają im pomóc osiągnąć zamierzony cel. W związku z tym wokół odżywek i innych suplementów diety przez lata narosło wiele mitów i półprawd. Zanim jednak wyrobimy sobie swoją opinię na ich temat, warto czegoś więcej się o nich dowiedzieć.

Najważniejszą kwestią jest to, że różne odzywki na masę, czy wytrzymałość i siłę są to substancje legalne, które w swoisty sposób mobilizują organizm do wzmacniania i budowania mięśni. Warto podkreślić, że nie są to szkodliwe dla zdrowia sterydy anaboliczne, które mogą poważnie uszkodzić przede wszystkim wątrobę i serce. Niosą one ze sobą również taki skutek, że uniemożliwiają, albo wręcz wykluczają z uprawiania sportu na bardziej profesjonalnym poziomie. Odpowiednio dobrane i – co ważne – dawkowane odżywki na masę i siłę, mogą w bardzo znaczący sposób pomóc w wyrzeźbieniu wymarzonej sylwetki.

Odżywki dla sportowców – zalety

Ludzka masa mięśniowa składa się przede wszystkim z białek – protein. Kiedy utrzymujemy odpowiednio wysoki poziom białka w organizmie, wówczas mięśnie mają wystarczającą ilość swoistego budulca. Białko, które wchłania się najszybciej znajduje się głównie w serwatce. Badania wskazują, że odżywki na masę z soi dodatkowo obniżają cholesterol.

Należy podkreślić, że obecnie nie ma jednoznacznych dowodów, które potwierdzałby, że preparaty witaminowe oraz trening suplementowy mogą w jakiś sposób przyczyniać się do poprawy tolerancji przez nasz organizm wysiłku. Jednakże istnieją twarde dowody potwierdzające, że niedobór składników mineralnych oraz witamin może przyczynić się do zmniejszenia wydolności organizmu i spadku kondycji.

różne tabletki

Kiedy stosować suplementy?

Można wskazać, że powodem do stosowania suplementacji jest dieta. To właśnie podczas ich stosowania okazuje się, że są bardzo jednorodne i brakuje w nich urozmaicenia. Warto, aby osoby stosujące dietę niskoenergetyczną także miały to na względzie. Jednak taka decyzja powinna być głęboko przemyślana i skonsultowana z lekarzem, który mógłby wskazać na ewentualne przeciwwskazania. Również osoby, które są bardzo aktywne, powinny zastanowić się, czy nie rozpocząć stosowania odżywek. Muszą mieć bowiem na względzie fakt, że podczas wysiłku fizycznego tracą wiele elektrolitów.

Obalamy mity – o czym należy pamiętać przy stosowaniu odżywek?

Białko i aminokwasy

Istnieje często powtarzana opinia, że rozwój masy mięśniowej można osiągnąć jedynie przez stosowanie suplementów białkowych i aminokwasów. Nie jest to do końca prawdą, ponieważ jedynym stymulatorem do rozwoju mięśni jest systematyczny trening. Natomiast zbyt duża ilość białka występującego w naszej diecie może spowodować osłabienie wydolności nerek.

Kofeina

Jak powszechnie wiadomo, kofeina może zwiększać szybkość i siłę oraz znacząco poprawić koncentrację. Można zasugerować stwierdzenie, że motywuje tym samym organizm do podjęcia wysiłku. Kofeina wpływ także na zwiększenie metabolizmu kwasów tłuszczowych. Źródłem tego składnika mogą być kawa, herbata i wszelkiego typu napoje energetyzujące typu cola. Jednakże warto mieć na uwadze, że kofeina powoduje efekt łagodnie moczopędny. Dlatego też zbyt duże ilości tego składnika mogą spowodować nawet stan odwodnienia organizmu, a ten w ekstremalnych wypadkach powoduje nawet śmierć.

kawa sypka w naczyniu

Karnityna

Karnityna jest składnikiem, który syntetyzowany jest w wątrobie i nerkach. Mięso i produkty mleczne stanowią źródło tego elementu. Nie ma jednoznacznych dowodów na jej wpływ na proces redukcji tkanki tłuszczowej. Nie mniej jednak wiele badań potwierdziło jej udział w przyspieszeniu chudnięcia. L-karnityna pozwala na wydłużenie czasu treningu poprzez opóźnienie wystąpienia zmęczenia. Istnieją również dowody na to, że poprawia nastrój. Jednak należy mieć na uwadze, że stosowanie zbyt dużych dawek suplementu może powodować wystąpienie efektów ubocznych, które nie należą do najprzyjemniejszych, a mianowicie biegunki i osłabienia siły mięśniowej. Swoistym wskazaniem do stosowania treningu wraz z suplementacją mogą być długotrwałe wysiłki, kiedy synteza tego związku jest niewystarczająca.

męski biceps

Kreatyna

Podobnie jak karnityna jest syntetyzowana przez wątrobę, trzustkę oraz nerki. Co ważne, ta produkcja pokrywa ok. połowę zapotrzebowania organizmu na ten związek. Występuje ona w mięsie wołowym, a także wieprzowym oraz w rybach. Wpływa przede wszystkim na zwiększenie siły, szybkości oraz mocy. Warto zaznaczyć, że wykazuje także właściwość związaną z zatrzymywaniem wody w organizmie. W taki sposób może spowodować pozorny przyrost masy ciała. Jednak i kreatyną wiążą się skutki uboczne. Jej stosowanie może spowodować uszkodzenia wątroby i nerek. Ważną zasadą, którą należy bezwzględnie przestrzegać jest to, aby okres suplementacji zakończyć 21-dniową przerwą.

Warto pamiętać o tym, że odżywki, które mają pomóc nam w osiągnięciu wymarzonej sylwetki nie stanowią jedynego środka do celu. Otóż nie mogą stanowić wyłącznej podstawy budowania masy mięśniowej. Jest to tylko dodatek obok treningu i diety białkowej, które wspomagają nas w osiągnięciu celu. Warto rozpocząć od regularnych ćwiczeń na siłowni, pod okiem profesjonalisty i dopiero potem – w miarę potrzeb – rozpocząć suplementację.

[Głosów:1    Średnia:4/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *