Przepis na skuteczną dietę do 1300 kalorii

Dieta 1300 kalorii zaliczana jest przez wielu dietetyków do diet redukcyjnych. Jest to bowiem niewymagająca dieta odchudzająca, której skuteczność uzależniona jest od indywidualnych predyspozycji osoby ją stosującej. Dieta 1300 kalorii pozwala zrzucić nam nawet 1 kilogram tygodniowo. Jednakże, kiedy jest stosowana w niewłaściwy sposób, może doprowadzić do niedoborów składników odżywczych, a także do spowolnienia metabolizmu.

Zasady diety 1300 kalorii

Dieta 1300 kalorii należy do popularnej grupy diet niskokalorycznych. Przypomnijmy, że jest to dieta redukcyjna, a jej stosowanie ma na celu przede wszystkim utratę tkanki tłuszczowej. Nie opiera się ona bowiem na spożywaniu wybranych produktów spożywczych, ale na liczeniu kalorii.

Pięć posiłków dziennie to podstawa

Całodzienny limit kaloryczny najlepiej podzielić na pięć niewielkich posiłków, spośród których najwięcej energii dostarcza obiad, a następnie śniadanie. Kolacja jest tylko nieco bardziej kaloryczna od przekąsek, czyli drugiego śniadania i podwieczorku.

talerz owoców i warzyw

Założenia diety 1300 kalorii

Założenia tej diety nie wykluczają żadnej grupy żywności. Zdecydowanie jednak lepiej jest się opierać na warzywach, owocach, nabiale, chudych mięsach, rybach oraz niewielkiej ilości kasz. Produkty te charakteryzują się dość niską gęstością kaloryczną. Oznacza to bowiem, że w dużej objętości mają stosunkowo niewiele kalorii. Warto podkreślenia jest to, że wybieranie takiej żywności pozwala zwiększyć objętość posiłków i zminimalizować przy tym uczucie głodu, co w diecie niskokalorycznej jest szczególnie istotne.

Czego nie wolno spożywać?

Aby dieta 1300 kalorii była zdrowa i przede wszystkim skuteczna, należy z niej wykluczyć słodycze, a także żywność typu Fast-food, słone przekąski i słodkie napoje.

Dla kogo jest stworzona ta dieta?

Dietę tę mogą stosować wyłącznie osoby zdrowe, które nie prowadzą aktywnego trybu życia. Nie jest ona bowiem zalecana dla młodzieży, kobiet w ciąży i karmiących piersią oraz osób aktywnych fizycznie, a także większości mężczyzn. Ma na to wpływ przede wszystkim fakt, że dostarcza ona zbyt niską podaż energii.

Wskazówki odnośnie stosowania diety

Warto zaznaczyć, że dietę można stosować przez kilka tygodni i powtarzać w ciągu roku. Spodziewane spadki wagi to 1 kilogram tygodniowo. Jednakże mogą się one różnić w zależności od predyspozycji osoby, która ją stosuje.

Czy dieta 1300 kalorii jest dietą bezpieczną?

Trzeba zaznaczyć, że nie istnieje jedna uniwersalna dieta dla wszystkich. Dla niektórych z nas dieta 1300 kalorii będzie bezpieczna i przyniesie spodziewane efekty. Natomiast u innych osób może spowodować niedobór niektórych składników odżywczych, a nawet przyczynić się do spowolnienia metabolizmu. Wszystko to zależy od indywidualnego poziomu podstawowej przemiany materii (PPM) określającego, jakiej ilości kalorii nasz organizm potrzebuje do utrzymywania funkcji życiowych i fizjologicznych.

PPM wskazuje, ile kalorii zużyjemy przez cały dzień, leżąc i nie wykonując żadnych ruchów. Wielu dietetyków uznaje, że diety dostarczające mniej kalorii niż wynosi PPM są niedoborowe i nie zalecają ich stosowania. Warto znów podkreślić, że jest to jednak kwestia indywidualna, która zależy od wieku, wzrostu, masy ciała oraz płci. Podkreślenia wymaga fakt, że dieta 1300 kcal jest bezpieczna dla osób o niższym zapotrzebowaniu na energię. Ze względu na możliwość urozmaicania posiłków, nie będą się one czuły znużenia dietą, ani nie będą głodne.

Ile można schudnąć na diecie 1300 kalorii?

Założenie, że stosowanie diety 1300 kalorii  zagwarantuje każdemu utratę 1 kilograma tygodniowo jest błędne. Szybkość utraty tkanki tłuszczowej zależy przede wszystkim od osiąganego deficytu kalorycznego. Chcąc określić deficyt kaloryczny w diecie, wyliczamy wskaźnik całkowitej przemiany materii (CPM). Wskazuje on, ile kalorii organizm potrzebuje na wszystkie wykonywane czynności oraz aktywność fizyczną w ciągu dnia.

Skuteczność diety

Należy zaznaczyć, iż osoby, które na tej diecie osiągną duży deficyt kalorii będą chudły szybko. Jednakże mogą doprowadzić do spowolnienia metabolizmu, wówczas kurację trudno będzie określić jako zdrową. Natomiast, jeśli podczas odchudzania trenują, wtedy będą miały zbyt mało energii oraz składników odżywczych, aby organizm mógł funkcjonować prawidłowo. W przypadku osób o drobnej budowie lub kobiet w okresie menopauzy, u których spada zapotrzebowanie na energię, mogą stosować dietę 1300 kalorii jako metodę, która pozwoli im na zdrowe odchudzanie. Nie będzie ono wówczas bardzo szybkie i spektakularne, ale za to bezpieczne.

Przykładowy jadłospis diety

Poniżej zaprezentowano przykładowy jadłospis, jaki możemy zastosować w diecie 1300 kalorii.

Dzień pierwszy

Śniadanie

  • dwie kromki razowego pieczywa z wędliną (najlepiej z piersi kurczaka), sałatą oraz pomidorem.

Drugie śniadanie

  • mały jogurt naturalny z garścią malin.

Obiad

  • trzy małe ziemniaki gotowane z koperkiem,

  • 150 gram piersi z kurczaka,

  • fasolka szparagowa z wody.

Podwieczorek

  • pokrojone marchewki z sosem czosnkowym na jogurcie naturalnym.

Kolacja

  • mała cukinia nadziewana farszem z mięsa mielonego wołowego, pieczarek, papryki oraz pomidorów z puszki.

Dzień drugi

Śniadanie

  • pięć łyżek płatków owsianych lub żytnich,

  • łyżka suszonej żurawiny,

  • łyżeczka pestek słonecznika,

  • szklanka mleka.

Drugie śniadanie

  • kanapka z razowego pieczywa z jajkiem ugotowanym na twardo, pomidorem i kiełkami rzodkiewki.

Obiad

  • 1/3 woreczka ryżu brązowego,

  • 100 gram pulpecików w sosie pomidorowym z duszoną cukinią.

Podwieczorek

  • jeden grejpfrut.

Kolacja

  • Dobrym pomysłem będzie gęsta zupa krem z zielonych warzyw z dodatkiem jogurtu naturalnego.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *