Jak zaradzić dolegliwościom przyszłej mamy?

kobieta w ciąży z ubrankiem dziecięcym

Tekst z przymrużeniem oka z perspektywy jednej z matek 😉

Podczas ciąży przyszłą mamę mogą spotkać następujące dolegliwości, dobrze więc znać parę sposobów, jak sobie z nimi radzić. Mama ma ograniczone możliwości farmakologiczne, z oczywistych względów – dla dobra maluszka.

Nudności:

Spożywaj w większości węglowodany: sucharki, płatki śniadaniowe z pełnego ziarna, sałatki warzywne i owocowe, o różnych porach dnia. Ja osobiście po obudzeniu musiałam zjeść sucharka lub wafel ryżowy, to mi pomagało na mdłości. Unikaj zapachów i pokarmów, które wywołują u Ciebie mdłości. Z własnego doświadczenia wiem,ze tak się nie da, osobiście pracując miałam do czynienia z różnymi ludźmi a kontakt z nimi był w moim zawodzie nieunikniony, a różnie każdy z nas pachnie, zawsze przy sobie miałam mile pachnącą rzecz, czasami jednak to nie pomagało…  Jedz mało ale częściej, w I trymestrze nie ma się ochoty za bardzo na wielkie konsumowanie, przynajmniej u mnie tak było. Unikaj produktów o dużej zawartości cukru i tłuszczu. Pij odpowiednią ilość wody, ja przy sobie zawsze miałam wodę z cytryną, zwłaszcza rano, to i pomagało. Imbir może być pomocny, herbata lub kapsułki przeznaczone dla ciężarnych. Korzystaj ze świeżego powietrza,wietrz pomieszczenie, spaceruj. Pij minimum 2 litry wody ( niegazowanej wysoko-zmineralizowanej), w celu uzupełniania elektrolitów a także soki warzywne ( bogactwo potasu ), w przypadku występowania wymiotów.

ciężarna kobieta

Zgaga:

Unikaj spożycia : słodyczy, tłustych potraw, mocnej herbaty i kawy, soków cytrusowych, alkoholu, pokarmów ostrych i kwaśnych. Jedz małe porcję,unika jedzenia przed snem ( 3 godz. przed ). Jedz powoli nie łapczywie, pij przed danym posiłkiem nie w trakcie. Ulgę może przynieść picie mleka i produktów mlecznych ( w moim przypadku zimnych z lodówki ). Pozytywnie może wpłynąć siemię lniane ( 1 łyżkę zalej wrzątkiem około 150 ml wody, wypij po ostudzeniu). Imbir może przynieść ulgę ( ciasteczka imbirowe, napar). Rumianek działa łagodząco na twój przełyk.
Śpij z głową ułożoną wyżej niż reszta ciała.

Skurcze łydek:

Spożywaj bogate w witaminę C i flawonoidy, owoce i warzywa. Jedz produkty bogate w magnez ( warzywa zielone, nasiona roślin strączkowych, pieczywo pełnoziarniste, kaszę gryczaną, orzechy ) i wapń ( mleko i przetwory mleczne ). Nie zakładaj nogi na nogę, noś wygodne obuwie, w moim przypadku dłużej niż 1 godz. bez przerwy nie mogłam chodzić. Możesz smarować i masować obolałe łydki, preparatami dla kobiet w ciąży, mi pomagały, a najbardziej mąż gdy trzeba było masować jak skurcz łapał w nocy. Po konsultacji z lekarzem możesz uzupełniać dietę preparatami magnezu, potasu i wapnia.

Obrzęki i nadciśnienie:

Spożywaj dużo warzyw i owoców bogatych w witaminę C. Pij dużo płynów ( wspomaga to prawidłowe funkcjonowanie nerek ), skonsultuj się z lekarzem jaka ilość płynów jest dla Ciebie odpowiednia.  Spożywaj produkty bogate w kwasy omega-3( ryby ), wapń i magnez. Po konsultacji z lekarzem możesz uzupełniać dietę preparatami magnezu i wapnia. Kontroluj swoje ciśnienie. Przyszła mama powinna skontaktować się z lekarzem w następujących przypadkach: obrzęki twarzy i rąk, ciśnienie większe bądź równe 140 mmHg na 90 mmHg, wzrost ciśnienia skurczowego o 30 mmHg a rozkurczowego o 15 mmHg.

kobieta z ciążowym brzuszkiem

Zaparcia:

Pij fermentowane napoje mleczne ( jogurty, kefiry, zsiadłe mleko ).
Spożywaj produkty bogate w błonnik ( otręby, pieczywo razowe,grube kasze, płatki owsiane, owoce i warzywa ).
Wypijaj około 3 litrów napojów ( rozcieńczonych soków warzywnych, wody ).
Unikaj spożywania produktów tłustych i słodyczy.
Bądź aktywna ruchowo.
Pozytywnie może wpłynąć siemię lniane ( 1 łyżkę zalej wrzątkiem około 150 ml wody, wypij po ostudzeniu).
Jedz suszone owoce : rodzynki, śliwki i morele.
Pomocna jest wypita na czczo woda z miodem.
Sok z kiszonej kapusty tez może pomóc.

Drogi moczowe:

Spożywaj produkty bogate w witaminę C ( stwarzają warunki nie odpowiednie do namnożenia się bakterii ).
Pij dużą ilość płynów, regulują one wypłukiwanie bakterii z dróg moczowych.
Zbawienne działanie żurawiny na dolegliwości układu moczowego ( sok, świeża żurawina i suszona ), można zażywać kapsułkę ( 36 mg-PAC w porcji dziennej ).

A co z przeziębieniem u przyszłej mamy ?

Odporność kobiety w ciąży znacznie spada, więc jest ona teraz bardziej narażona na ryzyko występowania infekcji. Osobiście podczas ciąży 3 razy załapałam przeziębienie, raz skończyło się to leczeniem antybiotykami. Pamiętajmy,że przyszła mam nie może stosować szeregu leków ( nie możemy przyjmować np. Gripeksów i tym podobnych leków ). Każdą decyzje związaną z przyjmowanym lekiem przyszła mama powinna skonsultować z lekarzem. Wiec co dla kobiet w ciąży jest wskazane ? domowe sposoby, czyli syrop z cebuli, mleko z masłem i czosnkiem a także spożywanie owoców i przetworów o wysokiej zawartości witaminy C ( cytryna, czarna porzeczka ) oraz przeciwutleniaczy roślinnych ( owoce aronii). Nie zapominajmy o spożywaniu produktów bogatych w cynk ( mięso, ryby, rośliny strączkowe, produkty z pełnego ziarna) wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Istotną witaminą w czasie przeziębienia jest witamina D, która mobilizuje organizm do produkcji białek przeciwbakteryjnych oraz poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego. Przyszła mama powinna uważać na produkty pszczele stosowane przy przeziębieniu takie jak: miód, pyłek kwiatowy, propolis, mogą spowodować reakcje alergiczną.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *