Jak rozpoznać dobrą restaurację? – 12 oznak

  • Alicja
  • 21 sierpnia 2018
  • 0
dobra restauracja

Przyjeżdżając do obcego miejsca pragniemy poznać jego kulturę za pomocą zmysłu smaku. Przechadzając się promenadą natrafiamy na dziesiątki uroczych knajpek. Zastanawiamy się – którą z nich wybrać? Która jest najlepsza?

Pamiętajcie, że dobra restauracja to taka, która…

1. Pięknie pachnie

Wchodząc koniecznie zwróćcie uwagę na zapach. Pamiętajcie! – najważniejsze jest pierwsze kilka sekund po przekroczeniu progu. Bo tak naprawdę kuchnia jest w lokalu gastronomicznym najważniejsza. Wystrój to kwestia gustu – jedni lubią nowoczesne wnętrza inni styl retro.

Zwróćcie uwagę na to, czy czuć odświeżacz powietrza – nie powinno go być. Wszelkie odświeżacze mówią o tym, że restauratorzy nie cenią naturalności albo o tym, że być może chcą coś zamaskować. Są tacy, którzy środkami chemicznymi maskują zapach starego tłuszczu. Jeśli natomiast z kuchni dolatuje delikatny zapach specjałów to znak, że kuchnia żyje. Pamiętajcie o tym, że super lokal pachnie przede wszystkim jedzeniem.

2. Ma pełen parking

To prawda, jeśli na parkingu stoi jeden samochód, nie warto się tutaj fatygować. Być może szybko dostaniemy tutaj jedzenie, ale raczej nie będzie ono smaczne. Wieść o świetnej restauracji roznosi się szybko i jest ona chętnie i gęsto odwiedzana przez ludzi. Pełen parking aut z lokalnymi rejestracjami to znak, że można tutaj dobrze zjeść. Pamiętajcie też, że klienci zadowoleni to klienci powracający. Jeśli jest mało ludzi, to znak, że goście są tutaj źle obsługiwani lub raczeni niesmacznym jedzeniem.

3. Ma krótką, konkretną kartę dań

Jeśli już weszliście to teraz otwieracie kartę, która nie powinna być zbyt długa. No i nie ma w niej grochu z kapustą, czyli na pierwszej stronie potrawy chińskie, na drugiej włoskie, a na trzeciej polskie. To tylko mówi o tym, że właściciele gospody nie mają sprecyzowanych pomysłów. Zresztą trudno uwierzyć, żeby kucharz dobrze gotował zarówno po włosku, jak i po grecku czy po francusku. Jeżeli w menu jest wszystkiego po trochu to znak, że możecie spodziewać się byle czego.

Z kolei dobra karta jest krótka – to znak, że tutaj liczy się jakość, a nie ilość. Najprawdopodobniej te kilka potraw będzie przygotowane bardzo profesjonalnie.

4. Jest sezonowa

Zwróćcie też uwagę na to, czy dania w karcie są przygotowywane ze składników sezonowych, czyli na przykład jesienią jest zupa z dyni, a latem grzyby i jagody, z kolei wiosną szparagi – to także dużo mówi o tym, czy restauratorzy stawiają na świeże produkty.

Podobnie w restauracji nad morzem nie powinno zabraknąć ryb. Najlepiej, aby kuchnia nawiązywała do regionu, w którym jest położona. Czyli na przykład dobrze byłoby, aby lokal w Zakopanem zamiast ryb i owoców morza podawał kwaśnicę. To tak jakby pojechać na Kubę, by spróbować oscypków. Regionalna gospoda to przecież okazja do odkrywania kultury regionu za pomocą jedzenia i tego właśnie oczekujemy podróżując.

5. Ma apetycznie wyglądające dania

Czyli podglądanie. Jeśli już będziecie w restauracji zwróćcie uwagę na to, co ludzie mają na talerzach. Jeśli wygląda to apetycznie, bardzo prawdopodobne, że za estetycznym wyglądem idzie smakowitość. Wygląd dania bardzo dużo mówi o kuchni. Jeśli lokal ma stoliki na zewnątrz nie będziecie musieli nawet wchodzić do środka, aby podejrzeć co ludzie mają na talerzach. W ten sposób można przejść całą promenadę i zatrzymać się przy stolikach, które smakowicie wyglądają. 

6. Ma czystą kuchnię

Jeśli kuchnia jest otwarta, zwróćcie uwagę na to, czy ma czyste blaty, okap i podłogę. Ważna jest także odzież kucharzy. Jeśli w otwartej część kuchni jest bałagan to pomyślcie, co może dziać się w części niewidocznej dla oka klientów lokalu.

7. Podaje informacje o pochodzeniu produktów

Tak, w karcie dań powinna być wzmianka o tym, skąd pochodzą produkty. Jeśli tak jest, to znak, że szef kuchni zwraca uwagę na jakość. Można także zapytać kelnera o pochodzenie różnych składników menu. Dobrzy restauratorzy przywiązują dużą wagę do znalezienia zaufanego hodowcy i są świadomi jakości swoich produktów.

8. Jest uśmiechnięta

Czyli pracownicy są zadowoleni, mili, uśmiechnięci – na to powinniście zwrócić uwagę. Jeśli kelnerzy chodzą naburmuszeni to znak, że w tej knajpce nie dzieje się dobrze. Restauracja z klimatem przyciąga uwagę pogodą ducha i pozytywnym nastawieniem. Jednym z takich miejsc, gdzie zawsze chce się wracać jest Kameralna Restauracja.

9. Jest wirtualna

Dobra gospoda jest otwarta na różnych klientów, także tych wirtualnych. Powinna prowadzić fanpage na Facebooku. Zwróćcie uwagę, czy są aktualizowane wpisy – po tym możecie poznać dobry lokal, jeśli codziennie dodaję nowy post. To znaczy, że taka knajpka dba o dobre relacje z klientami.

10. Ma dobre opinie w internecie

Dobry lokal można rozpoznać również za pomocą internetu. W sieci jest wiele portali, gdzie można zostawić swoją opinię. Pamiętajcie jednak, że zawsze znajdzie się ktoś, komu coś się nie spodoba. Są też opinie wyrażane przez samych restauratorów w ramach marketingu, dlatego warto zwrócić uwagę na to, czy są one naturalne.

11. Ma ciekawy wystrój wnętrza

Dobra restauracja może pochwalić się niebanalnym wnętrzem. Ale tylko w takiej sytuacji, kiedy ciekawy wystrój idzie w parze z dobrą jakością dań. Dlatego uważajcie na zbyt wyszukany wygląd w zwyczajnym barze przy drodze. Może być tak, że właściciele sporo zainwestowali w urządzenie wnętrza, a zabrakło im już pieniędzy na dobre jedzenie i dobrego kucharza.

12. Ma ładny widok za oknem

To też ważne. Jeśli właściciele lokalu dbają o widok za oknem, czyli żeby nie był to na przykład widok na śmietnik czy na stację benzynową, to znaczy że dbają o nakarmienie wszystkich zmysłów swoich klientów, nie tylko zmysłu smaku.

Zaspokojenie wszystkich zmysłów

Dobra polska restauracja, czy to restauracja francuska albo jeszcze inna, jest w prosty sposób rozpoznawalna, wystarczy sprawdzić powyższe punkty. Przypomnijmy, że ma ona dużo gości, pachnie świeżym jedzeniem, ma krótką i konkretną kartę dań, sezonowe produkty, czystą kuchnię, podaje informacje o pochodzeniu produktów, ma miłą, uśmiechniętą obsługę, jest wirtualna, ma ładny wystrój wnętrz i atrakcyjny widok za oknem. Dobry restaurator dba o zaspokojenie wszystkich zmysłów swojego klienta – zmysłu smaku, ale też zapachu i wzroku, czy nawet dotyku, racząc swojego gościa wygodnymi fotelami.

[Głosów:0    Średnia:0/5]