Dobra i skuteczna dieta – podstawowe zasady do przestrzegania

kobieta na diecie

Każdy z nas zapewne pod hasłem ,,dieta” rozumie zmniejszenie ilości spożywanych posiłków czy też wielkości tych posiłków. Jednak nie każdy wie, że to nie wystarczy, aby zrzucić zbędne kilogramy. Odchudzanie nie wiąże się tylko i wyłącznie z ograniczeniem posiłków lecz również z przestrzeganiem kilku zasad. Zasady te sprawią, że odchudzanie nie musi być pełną wyrzeczeń kuracją i wielką męczarnią. Pozbywanie się zbędnych kilogramów może być czystą przyjemnością. Najważniejsze, aby dostosować dietę do swoich potrzeb.

Każdy z nas jest inny, ma inne zapotrzebowania dotyczące spożywanych produktów czy też inny tryb życia. Nie ma jednej sprawdzonej dla wszystkich diety, dzięki której każdy z nas zauważy zmiany w swoim ciele. To, co dla jednego może być bardzo pomocne, u drugiego nie odniesie żadnych korzyści. Może nawet zaszkodzić. Warto wówczas umówić się na indywidualne spotkanie z dietetykiem, który przygotuje dla nas odpowiednią dietę.

Można oczywiście spróbować swoich sił i ustalić swoją własną dietę na podstawie produktów, które uwielbiamy. W procesie odchudzania dieta to tylko połowa sukcesu. Drugą połowę stanowi nasza motywacja i konsekwencja w przestrzeganiu tej diety. Ważne jest też odpowiednie podejście do diety oraz ćwiczenia fizyczne.

mierzenie obwodu talii

Oto kilka zasad, których należy przestrzegać, aby efekty procesu odchudzania były bardziej widoczne.

Bardzo ważnym elementem procesu odchudzania jest wytyczenie celu jaki chcemy osiągnąć i w jakim czasie. Cel powinien być jasno sformułowany, gdyż stwierdzenie, że chcemy po prostu schudnąć, nie daje nam informacji, do czego tak naprawdę dążymy i skutkuje tym, że bez widocznych efektów szybko się zniechęcamy. Przy wytyczonym celu każdy stracony przez nas kilogram coraz bardziej przybliża nas do niego. Dlatego tak ważne jest aby ten cel wyznaczyć. Określenie celu mobilizuje nas do większej aktywności i pozwala dłużej utrzymać dietę i ocenić jej efekty. Należy jednak pamiętać, aby nasz cel był również realny, czyli jak najbardziej możliwy w wyznaczonym przez ciebie czasie. Najbardziej korzystna dla naszego organizmu jest utrata od 0,5 do 1 kg na tydzień. Można też zrzucić więcej kilogramów, lecz takiej wagi nie da się długo utrzymać. Tak zwane ,,cudowne diety”, które trwają od trzech do siedmiu dni tak naprawdę odwadniają tylko nasz organizm. Nie tracimy przy tym tkanki tłuszczowej – co jest głównym zamierzeniem takich diet.

stół ze zdrowym daniem

Kolejną zasadą, jaką należy przestrzegać przy odchudzaniu, jest regularne spożywanie posiłków. Jedzenie częstych, ale mniejszych posiłków pomaga naszemu organizmowi lepiej wykorzystać składniki mineralne, białko czy witaminy zawarte w pokarmach. Częste jedzenie poprawia nasz metabolizm i sprawia, że zmniejsza się odkładanie tkanki tłuszczowej. Zasada ta jest jednak błędnie rozumiana. Odstępy pomiędzy posiłkami powinny wynosić około 3- 4 godzin. Nie może to być ni mniej ni więcej. Krótsze przerwy między posiłkami sprawiają, że organizm otrzymuje nową porcję pokarmu zanim zdąży przetrawić poprzednią. Przyczynia się to do wzrostu naszej wagi. Natomiast dłuższe przerwy sprawiają, że zmniejsza się tempo metabolizmu. Organizm stara się zaoszczędzić jak najwięcej z tego co zjemy i w ten sposób zabezpiecza się przed ponownym brakiem pożywienia przez dłuższy okres czasu. Dłuższe przerwy między posiłkami powodują spadek poziomu cukru we krwi, co powoduje, że chętniej sięgamy po różne słodycze i inne przekąski.

Należy pamiętać również o regularności spożywania posiłków. Warto ustalić stałe godziny, w których zjadamy poszczególne posiłki. Nasz organizm przyzwyczai się do tych ustalonych godzin. Po pewnym czasie można zauważyć, że tylko w tych godzinach odczuwamy głód. Bardzo ważne jest też aby nie podjadać między posiłkami. Nawet owoców! Zdecydowanie wystarczą posiłki co 3-4 godziny.

Jak mówi przysłowie: ,,Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. W myśl tej zasady to co zjemy rano, będzie nam łatwiej spalić. Tempo naszego metabolizmu zmniejsza się w godzinach wieczornych. Duży podwieczorek czy też kolacja mogą skutkować wzrostem naszej wagi. Warto zatem zjeść większe śniadanie niż kolację. Pamiętaj także o zasadzie spożywania posiłków co 3-4 godziny.

Ważnym aspektem odchudzania jest również nasza aktywność fizyczna. Należy zacząć regularnie uprawiać jakiś sport. Ćwiczenia fizyczne pomagają w regulacji apetytu i zwiększają tempo naszej przemiany materii. Nie jest ważne, który sport wybierzemy. Najważniejsze, aby zacząć ćwiczyć. Możemy wybrać swoją ulubioną dyscyplinę czy też zapisać się na zajęcia fitness do klubu czy siłowni. Najwłaściwszy jest trening o średniej intensywności. Powinien też być odpowiednio długi – min. 45 minut. Tkanka tłuszczowa zaczyna być spalana dopiero po 15 minutach ciągłego treningu. Ćwiczenia fizyczne poprawiają nie tylko naszą sylwetkę. Sprawiają, że mamy lepsze samopoczucie i więcej chęci i sił, aby dalej się odchudzać.

Zachowanie tych kilku zasad i ich bezwzględne przestrzeganie zapewni nam sukces w postaci zrzucenia niechcianych kilogramów, a przy okazji wpoi w nas nawyki zdrowego odżywiania.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *