Charakterystyka skrobi i jej zastosowanie

ciemny pieczony chleb

Skrobia jest wielocukrem, a jedna jej cząstka złożona jest z 1000 cząstek glukozy, które łączą wiązania glikozydowe. Jest to polisacharyd roślin, który można określić jako swoisty magazyn. Ludzki organizm wchłania ją z pożywieniem oraz jego różnorodnymi składnikami. Trawienie skrobi przez człowieka realizowane jest w dwóch fazach: w pierwszej fazie skrobia rozkłada się na cukier skrobiowy, w drugiej na glukozę.

Ślina oraz sok trzustkowy znakomicie rozkładają skrobię, a dokładniej rzecz ujmując – to enzymy trawienne przyczyniają się do całkowitego jej rozłożenia. Nie jest ona jednym ze składników, które należy uzupełniać, a jej niedobory są niezwykłą rzadkością. Skrobia zapewnia energię niezbędną do codziennego funkcjonowania ludzkiego organizmu, podobnie jak inne odmiany grupy węglowodanów, do których się zalicza.

Produkty skrobiowe

Znajduje się ona w ziemniakach, pieczywie, ciastkach, ryżu, makaronach oraz wszelkich innych produktach zbożowych. Każdy przeciętny człowiek spożywa zazwyczaj co najmniej jeden z takich produktów codziennie. Skrobia stanowi ponad 80% węglowodanów, które pochłania każdy człowiek. W podanych procentach około 5-10 gramów skrobi dziennie nie podlega trawieniu, a staje się pokarmem dla bakterii jelitowych.

bułki leżące na stole

Dużą ilość skrobi można znaleźć w mące ryżowej, makaronie dwujajecznym z semoliny, ryżu białym, płatkach owsianych, kaszy gryczanej, mące żytniej, płatkach pszennych, kaszy jaglanej, chlebie żytnim, soczewicy czerwonej, suchych nasionach, białej fasoli, musli z suszonymi owocami.

Warto w tym miejscu nadmienić, że potrawy przygotowane z białej mąki zapewniają więcej energii, ale powodują wzrost glukozy we krwi i nadprodukcję insuliny, co z kolei na pewno nie jest korzystne dla organizmu, a w szczególności – dla osób chorujących na cukrzycę. Zalecanym jest jest ograniczać potrawy przygotowane z białej mąki na rzecz jej ciemnej odpowiedniczki.

Skrobia a diety

Odkryciem są trzy rodzaje skrobi:

– skrobia szybko przyswajalna – trawiona do 20 minut

– powoli strawna, czyli trawiona do 40 minut

– oraz oporna.

Skrobia oporna nie trawi się, lecz fermentuje w jelicie grubym. W swoim działaniu przypomina bardzo błonnik pokarmowy. Wypełnia ona przewód pokarmowy i daje uczucie sytości, przyspiesza także spalanie tkanki tłuszczowej o około 23%. Jest rodzajem miotełki dla ludzkiego organizmu. 20 gramów skrobi opornej na dobę przyśpiesza spalanie tłuszczu. Skrobię oporną można znaleźć w ciemnym i białym ryżu, ziemniakach, makaronie, niedojrzałych owocach, gotowanej soczewicy, fasoli, pieczywie pełnoziarnistym, nasionach, orzechach, życie, kaszy mannie i siemieniu lnianym.

Ten rodzaj skrobi to skarb osób odchudzających się i jej zastosowanie w zdrowym żywieniu jest uznawane za jedno ze znaczących „odkryć” dietetyki ostatnich lat.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *